آموزگارجنوب
متنوع

تمرکز:

 

 در ابتدای کلاس اجازه دهید دانش آموزان با هم خوش و بش کرده و حرف هایشان را به همدیگر بزنند و عادت دهید که در عرض چند دقیقه حرف هایشان را تمام کرده و منتظر شروع درس توسط شما باشند. بعد از سکوت دانش آموزان شما نیز چند ثانیه سکوت کنید تا توجه بیشتر آنان جلب گردد. سپس درس آنروز را با صدایی آهسته تر از مواقع معمولی شروع کنید. بطور معمول جو کلاسی معلمی که صدای آرامی دارد ساکت تر از کلاس معلم دارای صدای بلند و خشن می باشد.

       بیان خواست های روشن و واضح:
شک و تردید و عدم اطلاع دقیق دانش آموز از بر نامه کلاس باعث می شود که میزان هیجان و استرس در کلاس افزایش یابد. لذا ابتدا به دانش آموزان بگویید که چه مواردی در کلاس مطرح خواهد شد و بعد از اتمام درس ، آنان چه فعالیت هایی انجام خواهند داد؛ حتی می توانید برای آخر کلاس فرصت گفتگو یا رفتن به کتابخانه و غیره را اعلام نمائید.

      نظارت:
زمانی که دانش آموزان در حال انجام تکالیف خود هستند در میان آنان قدم بزنید و سعی کنید در حدود دو دقیقه یک دور کامل در تمام کلاس بزنید و نحوه فعالیت دانش آموزان را نظارت نموده و به سوالات فردی با صدای آرام که حواس دیگران را پرت نکند ، پاسخ دهید.

       نمونه و مدل سازی:
از لحاظ فعال بودن ، وقت شناسی ، اشتیاق کاری ، صبر و نظم الگوی مناسبی برای دانش آموزانتان باشید. اگر می خواهید دانش آموزان با صدای آرامتری به فعالیت های خود بپردازند ، بهتر است که خود شما نیز وقتی در کلاس قدم می زنید با صدایی آرام صحبت کنید.

       برقراری ارتباط غیر کلامی:
معمولاً وسیله ارتباطی غیر کلامی معلمان کوبیدن بر روی میز با چوب ، کلید ، خود کار و غیره است. علاوه بر آن ترفند های غیر لفظی می تواند به صورت ایما و اشاره ، حالات چهره و یا به صورت علامت های مختلف به وسیله دست باشند. بر قراری ارتباط غیر لفظی به جای بیان شفاهی منظور خود در موقعیت های مناسب می تواند به سکوت و آرامش و نظم کلاسی تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد.

       کنترل محیط کلاس:
سعی کنید محیط کلاس را به مکانی گرم و دوست داشتنی تبدیل کنید؛ بطور معمول دانش آموزان به مکانی که یکنواخت نبوده بلکه متغیر باشد ، علاقه بیشتری نشان می دهند؛ مکان هایی با عکس ها و پوستر های رنگی جذابیت بیشتری برای دانش آموزان ایجاد می کنند. نوجوانان نسبت به علایق شخصی معلمان خود و خصوصیات آنان کنجکاوند ، از اینرو سعی کنید بعضی از موارد شخصی خود را برای آنها باز گو کنید. وقتی دانش آموزان شما را بهتر شناختند ، مشکل کمتری در تربیت آنان خواهید داشت.

      برخورد های نسبتاً آرام داشتن با دانش آموزان
زمانی که دانش آموزی در مقابل شما ایستادگی کرد ، قبل از فرستادن پیش مدیر و معاونان فرصت لازم برای دفاع از خود را برایش بدهید تا توضیح دهد و اعتمادش به شما جاب گردد. یک معلم آگاه به هیچ وجه اجازه نمی دهد که دانش آموز به خاطر بد رفتاریش در کانون توجه دیگران قرار گیرد و همواره قبل از وقوع یک مشکل می تواند آنرا حدس بزند و نحوه برخورد او با دانش آموزان خاطی بصورت ناپیدا و غیر محسوس است و مزاحمتی برای دیگر دانش آموزان بوجود نمی آورد.

       تادیب مثبت
در این روش سنتی که توسط «کنتر» ارائه شده معلم در واقع رئیس است و هیچ دانش آموزی حق دخالت در امور دیگران را ندارد و یک سلسله قوانین مشخص تعیین می شود که نظارت دقیق بر اجرای انها صورت می گیرد.

      دستور های مثبت و سازنده
یکی از جزئیات برنامه تادیب مثبت ، دستورات مشخصی است که معلم به یک دانش آموز خطا کار گوشزد می کند. این دستور ها باید مشخص و واضح باشند و انتظارات معلم از دانش آموزان کاملاً روشن گردد. از بیان جملاتی مانند « من می خواهم که تو..... » یا « من انتظار دارم که تو.... » یا « من احتیاج دارم که تو ....... » خود داری کنید؛ زیرا با این جملات دانش آموز فکر می کند که به خاطر معلم باید بعضی مقررات را رعایت نماید نه این که وظیفه مشخص خودش به عنوان دانش آموز می باشد.

  بیان دستور های انسان دوستانه
آقای «توماس گوردون» ابداع کننده روش تربیتی به نام TET  می گوید: این روش را به سه قسمت تبدیل کنید. اول شرح حالی از رفتار دانش آموز تهیه کنید ، مثلاً وقتی معلم صحبت می کند دانش آموز حرف می زند. دوم اینکه تاثیر رفتار های مختلف دانش آموز را بر روی معلم مشخص کنید ، مثلاً معلم مجبور می شود تدریس را متوقف کند و غیره. سوم اینکه اجازه بدهید تا دانش آموز متوجه شود که چه احساسی در معلم ایجاد می کند ، مثلاً باعث عسبانی شدن معلم می شود. سپس احساستان را به صورت انسان دوستانه به دانش آموز مطرح کنید مثلاً در مقابل دانش آموزی که با حرف زدن مزاحم تدریس شما شده به شکل انسانی بگویید: من اصلاً متوجه نمی شوم چکار کرده ام که تو برخلاف بقیه دانش آموزان به معلمت احترام قائل نمی شوی ، احیاناً اگر با تو تند صحبت کرده ام یا اینکه توجه کافی به تو نداشته ام ، لطفاً به من بگو تا بدانم........ .

   تربیت مفید و موثر
به جای اینکه فهرستی از کار هایی که دانش آموزان نباید انجام دهند را تهیه کنید ، می توانید از قوانین موجود مدرسه و کلاس استفاده کرده و خواست های خود را به صورت جملات مثبت بیان نمایید. مثلاً به جای گفتن دعوا ممنوع ، بگویید «اختلاف خود را به صورت عاقلانه حل و فصل کنید.


منبع: ماهنامه آموزشی و تربیتی پیوند ، مهر 1385 ، شماره 324 ، مترجم: سیمین سلیمانی

 
ارسال در تاريخ جمعه 17 تير 1390برچسب:, توسط آموزگار

وظایف معلم در ارزشیابی توصیفی

1-تهیه و تدوین نقشه  ارزشیابی تحصیلی-تربیتی متناسب با اهداف و انتظارات

2- تهیه و تنظیم و ابزارهای مناسب برای سنجش و ارزشیابی مثل آزمون، پوشه کار، ثبت مشاهدات و ...

3- ارزشیابی دانش آموزان در زمان انجام فعالیت های یادگیری و ارایه نتیجه (ارایه بازخورد) به آنها برای آگاهی از وضعیت تلاش و پیشرفت خود،

4- ثبت و نگهداری اطلاعات جمع آوری شده به وسیله ابزار های مختلف و تجزیه و تحیل آنها به منظور ارایه راهنمایی لازم به اولیا و دانش آموزان

5- تعیین تکالیف مناسب با رعایت شرایط و ویژگی های سنی و بررسی آنها به منظور شناسایی میزان تلاش، پیشرفت و موفقیت دانش آموزان،

6- برگزاری آزمون های مورد نیاز با رعایت این نکته که آزمون فقط برای جمع آوری اطلاعات است و جدای از فرآیند یاددهی-یادگیری دیده نشود و بدور از هر گونه شرایط اضطراب آور و نگران کننده باشد و از نتیجه آن فقط برای رفع موانع یادگیری و کمک به دانش آموز استفاده شود،

7- تنظیم گزارش های مناسب برای والدین و ارایه آن به صورت حضوری یا مکتوب حداقل هر 2 ماه،

8- تنظیم گزارش پیشرفت تحصیلی (کارنامه) در هر نوبت و ارایه اطلاعات دقیق در زمینه فعالیت و کوشش دانش آموزان برای والدین،

9- تصمیم گیری در مورد ارتقا یا تکرار پایه در صورت عدم کسب شرایط لازم (با توجه به تمام تلاش هایی که معلم، والدین و دانش آموز انجام داده اند).

ارسال در تاريخ جمعه 17 تير 1390برچسب:, توسط آموزگار

 

یک مجمعه خرمای تازه،داروندارتو همین است

یک گوشه ازبازاربندر،سهم توازکل زمین است

باوانت همسایه هرصبح زود،بازار می آیدسراغت

هرروزدشت اولت آه،هرروزغصه درکمین است

باالتماسی گرگرفته،آتش به مالت میزنی زود

خاله بیاخرمای میناب،خاله ببر که بهترین است

درخانه تنهایندگلها،فکرت تمام وقت آنجاست

ازپشت برقع می شوددید،تشویش باچشمت عجین است

بابیست وچند اندوه ،فهمیده ای که روزهایت

یک چیزراکم دارد عین انگشتری که بی نگین است

این جای خالی ردمردیست که گم شده دردود،روزی

مردی که درچشم خداهم شیطان شده،حتمالعین است

دورخودت راخط کشیدی یک عمربعدمرد،اما

پای تمام زخمهایت،مهرهزاران آفرین است

                                               شاعرجوان جنوب خانم اسپید

ارسال در تاريخ جمعه 17 تير 1390برچسب:, توسط آموزگار

شاگرد بهترین داورآموزگاراست.

درهرتالارسخنرانی آنهایی بیشتربرای شماکف میزنند که کمتربه سخنان شماگوش می دهند.

همیشه ازدوستیهابه این دلیل پشیمان میشوم که:یاصمیمیت وصفای مرابه حساب ساده لوحی میگذارندیازیرکی مرابه حساب نیرنگ بازی...

اوج صمیمیت این است که به دوستانمان اعتراف کنیم که نسبت به آنهاصمیمی نیستیم.

هنگامی احساس خوشبختی می کنیم که بفهمیم همه (مثل ما)بدبختند.

                         اندیشه های خام

                      دکترحسن هنرمندی                      

 

 

 

ارسال در تاريخ پنج شنبه 16 تير 1390برچسب:, توسط آموزگار

مسافر

 

ارسال در تاريخ چهار شنبه 15 تير 1390برچسب:, توسط آموزگار

نژاد برتریکنوع قارچ سمی سفیدی است که بیشتر درسواحل غربی می روید.

نژاد برترصلیب طلای عیسی رابه قوم یهود می فروشدوقوم یهود رایک جا روانه ی کارخا نه ی آدم سوزی می کند

وسپس تلافی آن رابرسر قوم عرب که برادرزاده ی قوم یهود است در می آورد.

نژادبرتر انسان ها رابه ماشین تبدیل می کند ،سپس همه ی نیروی شیطانی را به کار می برد تاماشین را انسان کند.

نژاد برتردرآزادترین سرزمین های جهان برای اسیر شدن انسانهای سرزمین های دیگر طرح توطئه می ریزد.

نژاد برترنمی تواند بپذیرد که درسرزمین های دیگر کسانی پیدا می شوند که از نژادبرتر واقعا برتر باشند.

نژادبرترکه دوسه قرنی است به خود بالیده وتافضاراه جسته است نمی پذیرد که روح سود جویی وسوداگری بی کران اومردم همه جا رابرضد او شورانده است.

نژاد برتر درشهر وخانه ودرجامعه ومغز مالانه کرده است.آگاهانه ،با سلاح نژادبرتر ،بانژادبرتربه ستیزه برخیزیم.

ارسال در تاريخ چهار شنبه 15 تير 1390برچسب:, توسط آموزگار

ازجنوبم ازجنوبی خردوخسته ،ازدیارشعروشرجی،ازدلایی گرم ومرگی...

ازسرزمین ناصریا،رضا صادقی و..وازسرزمین مردم گمنام وقانع اما باقلبهایی همچون خلیج همیشگی فارس.

ازاین به بعد اگر خدا یاریمان کند بامطالب متنوعی مانند:آموزشی ،طنز،سرگرمی و...درخدمت شما هستیم.

مارا از نطرات خوبتان بی نصیب نگذارید.

ارسال در تاريخ چهار شنبه 15 تير 1390برچسب:, توسط آموزگار

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد